The New Standards събира песни на Майкъл Джексън, Massive Attack, Kings of Leon, Radiohead, Аланис Морисет, Джон Ленън, Ейми Уайнхаус, Стиви Уондър, Джони Мичъл, Стинг, Sixpence None The Richer. Част от заглавията са претворявани многократно през годините, познати за мнозина не в оригиналната им версия. Всяко от тях е музикално богатство и същевременно – сериозно предизвикателство, с което Мирослав Турийски се справя великолепно в новата програма на Мира. Негово дело са аранжиментите на Teardrop, Human Nature, Use Somebody, Imagine, Ironic, Big Yellow Taxi, Exit Music – в които джазът е смел, дързък и многопластов, като самите тях. Новото им звучене просто ги допълва и отваря, без да ги лиши от закодирания в тях смисъл, енергия и ритъм.

В този проект Мира Кацарова обръща внимание на новите стандарти, които създателите на песните, включени в програмата, са задали в музиката. Новите стандарти, в които са се превърнали техните песни, останали завинаги в историята. И не на последно място, това са новите стандарти, които джазът преформулира по различен начин – модерният джаз, който е отворена система, пълна с безкрайни комбинации от звуци, сякаш още по-свободна и непрекъснато развиваща се. Проектът на Мира е за новите стандарти, които не познават граници, и за музиката, която предизвиква съществуващите канони.

Ето какво споделя Мира:

„За джаз стандарти се говори още през 30-те години на миналия век, когато песни и фрагменти от мюзикъли стават толкова популярни и обичани, че джаз артистите решават да ги интерпретират отново и отново в най-различни версии. През годините списъкът с джаз стандарти се обогатява и променя, като през различните десетилетия авторите им не са само джаз композитори. И все пак сред най-прочутите са Гершуин, Коул Портър, Хенри Манчини, по-късно – Майлс Дейвис, Дейв Брубек, Дизи Гилеспи, Телониъс Монк и други. Тези пиеси се превръщат в най-съществена част в репертоара на джазмените, които ги използват за основен интерпретационен и импровизационен материал. Появяват се т. н. The Great American Songbook и The Real Book с ноти и акорди на колекции от тези произведения.

През 1995 г. се появява албумът на Хърби Хенкок „The New Standard“ с ясното послание, че съвременната поп и рок музика вече е достатъчно богата на смислени и красиви музикални теми, които могат бъдат препрочетени по нов начин, в традицията на джаза или още по-модерно, така че да са достойно продължение на джаз стандартите. „Новите стандарти“ звучат и по нов начин, претворени от джаз музиканти в различен хармоничен и ритмически контекст.“

Премиерата на The New Standards е на 29 март в Sofia Live Club от 20 часа, с вход свободен. Проектът ще срещне пловдивската публика на 1 април в Bee Bop Café.

Програмата се ражда след стотици часове, прекарани в слушане на музика. Подборът на заглавията е неслучаен и ще срещне публиката с много различни, но обединени в своята музикална многоликост и послание композиции.

След пролетния старт на The New Standards, концертите от програмата ще продължат на открито през лятото, а в третия етап от проекта, новите стандарти ще звучат от театралните сцени през есента.

Събитията се осъществяват с подкрепата на Schweppes и заедно с Мира в тях са замесени верните й музикални съмишленици – Мирослав Турийски, Веселин Веселинов-Еко, Христо Йоцов и Николай Карагеоргиев.

The New Standards е съпреживяване на любимата ни музика отново, в което ще открием различни нейни качества и послания. Песни, които знаем. Заглавия с отпечатък в нашата лична история. Да я донапишем заедно.

Written by Славена

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

Можете да използвате тези HTML тагове и атрибути: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>